Infrastruktur i Kolbäcksån

Strömsholms kanal

Den 107 kilometer långa Strömsholms kanal följer Kolbäcksån mellan Mälaren och Smedjebacken. Kanalen hade sin storhetstid under andra halvan av 1800-talet då trafiken var lika intensiv som på Göta Kanal.

Strömsholms kanal

De många bruken längs Kolbäcksån utnyttjade transportleden flitigt. Under några decennier fraktades nästan 10% av det svenska bergsbrukets produktion på kanalen.

Strömsholms kanal

Tåg och senare vägtransporter konkurrerade sedan ut kanalen. Nyttotrafiken upphörde 1945. Idag består trafiken av fritidsbåtar och slussarna används enbart sommartid.

Slussarna på bilderna är de översta i kanalen. De ligger vid Semla där det funnits hytta sedan slutet av 1500-talet. 1861 övertogs Semla bruk av Fagersta bruk.

Semla II

1897 byggdes det första kraftverket i Semlaforsen. Det var i drift fram till 1909. På andra sidan forsen byggdes Semla II som stod klart 1902.

Semla II

I Semla II användes vertikalaxlade turbiner liknande de i Näs. Effekten var 600 kW. Byggnaden står kvar, men kraftverket är nedlagt och all utrustning demonterad.

Semla II

På platsen för den första kraftstationen byggdes den station som är i drift idag. Den heter – ni gissade det säkert – Semla III. Vid öppnandet 1910 hade den två horisontella Francisaggregat. Ett tredje aggregat installerades 1988.

Semla II

Själva kraftstationen ligger ca 180 meter nedströms dammen och får sitt vatten via tre trätuber. Fallhöjden är 10,5 meter.

Semla II

De tre aggregaten ger tillsammans en maximal effekt på 2,7 MW. Årlig produktion är 10,1 GWh.

1 comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.