Bilder från en rivning

linbana_blog-6

Rivningen av den 42 kilometer långa kalklinbanan mellan Forsby och Köping påbörjades, som jag skrivit om tidigare på bloggen, sommaren 2013.

Så här långt har drag och bärlinor tagits bort på alla sträckor utom den mellan Malmberga och Granhammar. Flertalet vagnar har gått in i det så kallade kretsloppet och är nu konservburkar eller armeringsjärn.

linbana_blog-1

In i det sista pågick ansträngningar för att bevara åtminstone en av fyra sektioner men det stupade på att flera markägare motsatte sig nya servitut.

linbana_blog-2

Men frågan är om det inte var kört långt tidigare. Redan i början av 2000-talet misslyckades man med att bilda en stiftelse som skulle bevara hela banan. Sedan dess har ingen trovärdig ägare, med ekonomiska muskler att ta över, dykt upp. 2012 ansökte ägaren om rivningslov och då påbörjades en process som inte gått att stoppa.

linbana_blog-4

Det som är uppenbart är att industriell verksamhet och industrins kulturmiljöer har låg status i Sverige. Man vinner inte val på att satsa offentliga medel i industriminnen och nu försvinner den kanske bäst bevarade industrilinbanan i världen från  Sverige.

linbana_blog-3

Under vintern och våren verkar arbetet med rivningen stannat av. Som lekman får man intrycket att det var väldigt bråttom att göra banan helt obrukbar och därmed få stopp på diskussionerna om ett bevarande. Att bila ner och forsla bort betongen verkar ha lägre prioritet.

3 comments

  1. Verkligen sorgligt, den här linbanan var väldigt speciell – man törs nog säga unik – i fråga om skick och längd. Myndigheterna måste nog ändå sägas ha sista ansvaret för kulturarvet, ska vi bara bevara det som går att tjäna en hacka på så behövs ju inget Riksantikvarieämbete 😛 Och i fallet med Kalklinbanan blottades ett gapande systemfel. Synd att det inte upptäcktes tidigare, finns inte något mer av den här magnituden kvar att rädda nu EMÅ.

  2. Visste inte ens om att vi haft något av denna omfattning i Sverige.
    Måste ändå vara ganska unikt att ha en bana på 42km. Markägarna kan ju ta sig i arslet då Banan fanns på marken innan de var födda. Sen om de haft marken i generationer eller köpt marken hör ju inte dit. Väldigt synd att det skrotas. Skulle varit skoj om en liten bit sparades och någon vagn iaf. Lite udda kultur måste man spara. Tittar man bara på alla gamla hus så finns det mängder med K märkta hus som faktiskt är så nergångna och ska något rivas så kan man nog ta sig en titt på alla hus som “felaktigt” bevaras istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.