K-märkt till sjöss

MS Trollfjord

MS Trollfjord på väg söderut en tidig morgon

Hurtigrutens moderna flotta, här representerad av MS Trollfjord sjösatt 2002,  ser ut ungefär som alla andra nybyggda passagerarfartyg.  Maximal kapacitet och glasyta ger en en design som mest påminner om ett växthus till sjöss. Komforten är hög, men fartyget gör sig bäst inifrån.

MS Lofoten förtöjer i Harstad

MS Lofoten

Det är dock fortfarande möjligt att resa med fartyg som ser ut som de hämtats ur ett Tintin-album. MS Lofoten, sjösatt 1964, används fortfarande i reguljär trafik. Fartyget har till och med maskineri från byggåret. Större renoveringar genomfördes 1985 och 2002.

K-märkt matros ombord på MS Lofoten

K-märkt matros ombord på MS Lofoten

Personalen ser också ut att vara original, även om ylletröjor och galon bytts mot modernare material.

MS Lofoten

MS Lofoten förtöjer i Harstad

Frånvaron av bogpropellrar, vridbara propellrar och liknande anordningar kräver mer av besättningen vid förtöjning. Å andra sidan vindfånget betydligt mindre än för de nya fartygen, så risken att blåsa in i kajen är inte lika stor. Väl ute på sjölådan garanterar frånvaron av stabilisatorer en historiskt korrekt  kontakt med vädrets makter.

De nya fartygen har lastramper på sidan av skrovet så att truckar kan användas vid lastning. På Lofoten används kran som förr i tiden.

MS Nordstjernen vid kaj i Rørvik

MS Nordstjernen vid kaj i Rørvik

Äldst i flottan är MS Nordstjernen, sjösatt 1954. Hon har alltså 53 år på nacken. Maskinen byttes på 80-talet, men resten av fartyget är en modern klassiker. På senare tid har Nordstjernen i huvudsak använts i kryssningstrafik på Spetsbergen och som reserv.

MS Nordstjernen vid kaj i Rørvik

MS Nordstjernen vid kaj i Rørvik

Under 2008-2009 går Nordstjernen i reguljär trafik längs norska kusten. Anledningen är inte nostalgi, utan Hurtigrutens svaga ekonomi. Låg beläggning och höga bränslepriser gör att det helt enkelt blir billigare att lägga något av de nyare och större fartygen vid kaj.

Om man vill resa med en av dessa klassiker gäller det att passa på. Nya säkerhetsregler för passagerarfartyg har aviserats. Dessa kan kräva modifieringar som inte är ekonomiskt försvarbara. ”Anfäkta och anamma !” som en känd kapten hade sagt om den saken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.