Kolossen vid Krokströmmen

Krokströmmens kraftverk

Rester av flottningsrännan. Flottningen på Ljusnan upphörde 1967.

OS i London 1948 blev för svenskt vidkommande ett av de mest framgångsrika genom tiderna. Hela 45 medaljer fick de svenska deltagarna med sig hem.

Framgången berodde förstås inte på överlägsna gener eller träningsmetoder, utan på att en hel generation unga män hade dödats på slagfälten.

Krokströmmens kraftverk

Valvdammar är en ovanlig syn i Sverige. Dammtypen är desto vanligare i södra Europa.

För svenskt näringsliv rådde liknande förutsättningar. Europa låg i ruiner och material för återuppbyggnaden kunde levereras av den oskadda svenska industrin.

Krokströmmens kraftverk

Vattnet når turbinerna via vertikala rör. Fallhöjden är 60 meter.

Energibehovet växte snabbt vilket krävde en snabb utbyggnad av vattenkraften. Teknikutvecklingen hade redan på 1930-talet gjort det möjligt att föra över kraft från Norrlands älvar till södra Sverige.

En av de första efterkrigsanläggningarna var Krokströmmen i Ljusnan. Anläggningen stod klar 1952. Det var rekordår och De Stora Nationella Projektens tid.

Krokströmmens kraftverk

Kontrollrum i den underjordiska maskinstationen.

Kraftverket byggdes av Örebro Elektriska AB – ett dotterbolag till Gullspångs kraft. Gullspångs kraft förvärvades 1997 av finska Imatran Voima Oy som bytte namn till Fortum 1998.

Krokströmmens kraftverk

En av stationens tre transformatorer.

Krokströmmen ligger norr om Sveg, mellan Älvros och Ytterhogdal. Under byggperioden användes Inlandsbanan för transporter och ett omlastningsspår med lyftkran byggdes vid Älvros station.

Krokströmmens kraftverk

Före detta maskinistbostäder.

I anslutning till byggplatsen ligger en liten kraftverksby med maskinistbostäder och marketenteri. Infartsvägen som ansluter till Inlandsvägen är fortfarande bredare än Europaväg 45. Idag fungerar byggnaderna som hotell och restaurang.

Krokströmmens kraftverk

Maskinsalen med de två Francisaggregaten.

Maskinstationen ligger under jord och hade vid driftstarten två Francisaggregat. Senare byggdes den ut med ett tredje aggregat av Kaplantyp. Ställverkets transformatorer är placerade i bergrum intill maskinsalen. Risken för flyganfall ansåg så stor att man tvingades kompromissa med besvärligare underhåll och explosionsrisk.

Krokströmmens kraftverk

Meddelande från Teledirektören.

Det rymliga kontrollrummet ligger vid ena kortväggen i maskinsalen. Där finns även driftchefens kontor och arkiv. Inga handlingar verkar ha slängts och man får en intressant inblick i 50-talets vardag.  Detaljerade telefonräkningar, offerter från entreprenörer och ritningar dominerar. Men det finns även omfattande planering inför fester. Underhållning, förtäring och bordsplacering är väl dokumenterat.

Krokströmmens kraftverk

Entréhall med hiss till maskinsalen.

Vid utbyggnaden med ett tredje aggregat på 1960-talet sprängdes en transporttunnel in till maskinsalen och den gamla entrén degraderades till nödutgång. Hissen, som tidigare var den enda vägen ner till maskinsalen, har rivits ur och ersatts av en spiraltrappa. Men den magnifika entréhallen med sina väggmålningar har bevarats.

Krokströmmens kraftverk

Väggmålning av Kinell och Kihlgren.

Målningarna utfördes av Frans Timén, Erik Kinell och Karl Kihlgren. Timens motiv är olika moment från byggperioden medan Kinell och Kihlgren skildrar de fyra årstiderna i och omkring Älvros.

Liknande utsmyckning finns i många svenska kraftverk. I takt med ökad automatisering och minskad bemanning är det tyvärr allt färre som får tillfälle att besöka dessa platser.

Tack till Niklas Köhler och Sven-Tore Lindgren!

1 comment

  1. Riktigt skoj att se gamla bilder från Krokströmmen där jag tillbringade mycket tid som barn. Min morfar jobbade där ett antal år på 60 o 70talen 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.