Kulturkrock i South Bend

Övergiven Porsche i South Bend - Klicka på bilden för att se fler
Övergiven Porsche i South Bend.

Europeiska bilar är inte det första man väntar sig att se i en övergiven amerikansk bilfabrik. Men i Studebakers gamla fabrik i South Bend står ett gäng Porsche, BMW och Mercedes i väntan på bättre tider. De svenska färgerna försvaras av en Volvo P1800.

Bilarna för en ojämn kamp mot lokala (o)förmågor. Den arga skylten med texten “You boys are punks!” verkar inte hjälpa.

Tidig Studebakerreklam - klicka på bilden för att se fler
Studebakerreklam från 1902 – klicka på bilden för att se fler

Studebaker börja tillverka beslag och andra metalldelar till hästdragna vagnar 1852. Fem år senare började man tillverka kompletta vagnar.  Behovet var enormt. Armén var en stor kund, liksom de människor som deltog migrationsvågen västerut.

1902 började Studebaker tillverka självgående vagnar. Till att börja med var framdriften elektrisk, men 1911 gav man upp och började tillverka bilar med bensinmotor.

Fabriken i South Bend tillverkade chassikomponenter och karossdelar. Sammansättningen av färdiga bilar gjordes i Kanada, eftersom de då räknades som brittiskbyggda och man kunde undvika tullar.

På 50-talet verkar Studebakers ledning ha tröttnat på bilindustrin. Man började intressera sig för andra verksamheter som kylskåp och gräsklippare. Den typen av diversifieringar är sällan lyckad – minns Volvos satsning i Procordia på 80-talet.

Utvecklingsresurserna skars ner. Modellen Lark som introducerades 1959 liksom Avanti (1962) byggde på gammal teknologi som klätts med ny kaross.

Det dröjde inte länge förrän kunderna genomskådade detta. Försäljningen sjönk som en sten och Studebaker lämnade bilbranschen. Fabriken i South Bend slog igen 1963 medan den kanadensiska verksamheten avslutades 1966.

The abandoned Studebaker factory in South Bend. 

1 comment

  1. Tjenare.

    Har kollat igenom en del av dina poster här på bloggen och måste säga att du tar bra bilder och får in en bra historia om bilderna med. Det jag gillar är att du har fotat allt detta gamla, jag är fascinerad över historien om varför en industri kan stå tom, eller varför ett helt samhälle bara kan bli tomt.
    Jag hoppas få se fler bilder från storslagna nerlagda byggnader och industrier framöver.

    Lycka till med utforskandet!

    //Erik B

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.