Älvkarleby kraftstation

Älvkarleby kraftstation
Älvkarleby kraftstation - maskinhall med ställverksbyggnad i bakgrunden

Älvkarleby i Dalälven, Vattenfalls tredje “nationalkraftverk”, öppnade 1915. Liksom de två tidigare verken i Trollhättan och Porjus hette arkitekten Erik Josephson. Mängder av svenska män har stiftat bekantskap med Josephsons arkitektur. Under sin karriär ritade han kaserner till 22 regementen.

Älvkarleby kraftstation
Älvkarleby kraftstation

Stationen byggdes i nationalromatisk stil med fasad av tegel. Maskinstation och intag placerades i samma byggnad. Första utbyggnaden omfattade fem dubbla Francisturbiner med horisontell axel. Idag, 95 år efter att stationen stod klar, ger varje aggregat en effekt på 15 MW.

Älvkarleby kraftstation
Entren till krafstationen med smidesdetaljer formgivna av Olga Lanner

Det var inte bara Josephson som fick förnyat förtroende när Älvkarlebystationen byggdes. Konstnären Olga Lanner fick uppdraget att utforma belysning och smidesdetaljer till stationen. Lanners arbete har vi tidigare sett i Porjus.

Maskinhall Älvkarleby
Maskinhall och intag är placerade i samma byggnad

I början av 90-talet genomfördes en utbyggnad av verket. En Kaplanturbin installerades i en nybyggd maskinsal belägen intill den gamla stationen.

Älvkarleby kraftstation
Den nya maskinhallen från 1991

Tack till Lars Olsson och Peter Stedt!

Svenska Kraftverk
Följ mitt projekt Svenska Kraftverk på Facebook! Klicka på bilden för att komma dit.

 

1 comment

  1. Intressant! Trodde först att det kunde varit arkitekt Axel Bergman som ritat detta kraftverk. Han ritade flera uppe i Norrland i början av 1900. Jag bor i hans hus som han byggde till sig och sin fru 1927-29. Stor del av hans livsverk finns kvar här i form av ritningar och kuriosa. Tyvärr skänkte min far bort alla ritningar på kraftverken till examensarbetande studenter vid KTH på 80-talet men det resulterade i en skrift.
    Mvh Pia de Wahl

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.