Regina i Marviken

Maskinstationen under uppförande 1967. Närmast i bild syns Kontrollrummet och längre bort ställverk med transformatorfack (Foto: Vattenfall).

Markarbeten för R4 ”Eva” i Marviken påbörjades 1963. Byggplatsen låg fem mil från Norrköping och arbetsstyrkan inkvarterades därför i ett anläggarsamhälle liknande de som använts under vattenkraftsutbyggnaden.

Bostadbaracker 1964 (Foto: Vattenfall)

Tiderna hade emellertid förändrats och det som var godtagbar standard i Harsprånget på 1950-talet fick underkänt 15 år senare. Främst var det arbetarnas boende som kritiserades. Tjänstemännen bodde i enkelrum men i arbetarbarackerna bodde man i små dubbelrum med enklast möjliga inredning. Tidningen Metallarbetaren rapporterade att ”Den som trivdes i logementet när han gjorde lumpen kan möjligen tycka om miljön. I varje fall känner han igen den när han är i Marviken”.

Tillfälliga bostäder under uppförande 1964 (Foto: Vattenfall).

Under den mest intensiva perioden uppgick arbetsstyrkan till ungefär 600 personer och bristen på allmänna utrymmen var stor. Kaféet fylldes till bristningsgränsen när flera hundra man försökte följa vinterolympiaden i Grenoble på förläggningens enda TV-apparat.

S/S Brynhild (senare Regina) i trafik för Stockholms Rederi AB Svea på 1930-talet (Foto: Okänd/Sjöhistoriska museet).

Platsbristen var besvärande och därför hyrde man på hösten 1967 in logementsfartyget Regina från Holmens Bruk & Fastighets AB. Fartyget som var byggt 1914 hade haft en brokig karriär på Östersjön och Kattegatt. Regina förtöjdes vid den tillfälliga hamnanläggning som byggts för att ta emot reaktortanken och andra stora komponenter som krävde sjötransport. Under första halvan av 1968 bodde tidvis upp till 70 personer ombord.

Logementsfartyget Regina i den provisoriska hamnen i Marviken (Foto: Vattenfall).

I augusti samma år bogserades fartyget till nästa byggprojekt – Oskarshamn 1 i Simpevarp utanför Oskarshamn. Under en storm i augusti 1970 kantrade Regina och efter bärgning bogserades hon till Danmark för skrotning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.